Isnin, 3 Februari 2014

kali itu....."MERABOK"

Kali itu, gua bermain pementasan teater buat kali yang terakhir, barangkali bukan selamanya terakhir tapi yang gua pasti selepas dari itu tiada lagi yang terakhir.(gua harap ape yang gua cuba sampaikan lu orang faham). 

Kali itu, juga pementasan gua semata-mata bulan bahasa bagi Sekolah (mana tah gua pon tak berapa ingat...) tapi bagi memenuhi impian sahabat gua, gua turutkan...tiada pula gua berbantah-bantah, hanya dengan syarat dan kondisi, skrip tak berjela malah gua mahukan skrip yang sedia ada dan bukan rekaan. Beliau bersetuju sambil menganggukkan kepala yang gua rasa beliau tak berapa setuju. pegi mampos sama beliau.

Kali itu, Seppuku tajuk teater, arahan siapa gua tak berapa ingat.. latihan hanya dibuat sekali dua, dan gua tahu, gua tidak sepenuh hati dalam pementasan tersebut, salah satu sebab gua masih menunggu keputusan semseter gua yang lagi 2-3 hari akan keluar dan gua pasti ade fail, jadi pemikiran gua hanya berkisar pada bagaimana nak tukar keputusan dari fail pergi lulus. Terlintas dalam benak hanya jumpa bomoh mintak tukar slip keputusan, takpun gua menyelusup masuk bilik pensyarah gua tukar markah bagi paper yang gua rasakan fail. **gua mula menyimpang dari tujuan penulisan asal....

Kali itu, sekali lagi gua berdiri untuk pementasan kali keberapa entah yang sememangnya minat gua bila berada diatas pentas dan terlolong macam kerasukan. Pementasan  bermula... gua tidak gugup..lancar... walaupun sebelum ini gua rasakan tidak sepenuh hati namun, bila gua mula berbicara atas pentas, jasad gua menuruti jiwa dan rasa yang berubah sekelip mata dan menjiwai bait kata. Perwatakan diri gua juga berubah, mula bermain pada posisi. Satu persatu lafaz dihambur bagi mereka amati skrip yang gua cuba terjemahkan...

Kali itu, sahabat gua pula mengambil posisi, gua duduk...masih dalam menjiwai watak...mata gua menjeling...beliau bingkas bangun..bait-bait kata ditutur teratur lagak gaya bukan lagi amatur bagi pementasan sebegini (dalam hati gua berbicara...bagus jugek mamat nih) selama ni gua tak pernah berganding sesama beliau diatas pentas, yang ada beliau watak tempelan dan gua watak utama bagi pementasan sekolah..hahahaha...
**sambung... beliau sangat menjiwai watak...dengan langkah..gerak gaya...tangan diangkat,kaki melangkah, melutut, props menjadi peranan, segalanya!!!! AHHH!!! beliau sungguh jiwa pementasan kali itu!!!!!

Kali itu, sedang gua jiwai watak gua sambil halwa dengar gua diteruskan pada bait-bait kata yang dihamburkan oleh beliau, tiba-tiba intonasi beliau meninggi mencapai klimaks pada cerita, jeritan sungguh jiwa pada hati yang menonton, sampai merinding roma-roma pada lengan, menandakan penyampaiannya menyentuh jiwa!!! "MERABOK!!!!!" beliau melontar kata....

**celaka hapeee...merabok tu ape syall...kalau ye pon salah skrip xpayah nak main tibai je...nasib gua tak bantai gelak atas stage!! gua dah cakap hafal skrip...ni bahasa hutan mana yang kau pakai syaitooonnn!!!!
balik gua terus sigong dagu beliau, sebab bagi gua gelak macam lahanat...

***untuk makluman, gua memang failed satu paper....harap maklum...


2 ulasan:

  1. woi fuck.. nanti tim aku ada nak pakai orang main teater secara suka suka.. aku nak kau join aku.. main area jb.. itu hari ada.. tapi tak sempat nak roger.. sebab bukan aku hendel..

    BalasPadam
    Balasan
    1. fuck back.. xdehal..aku pon da lama tak berjuget nih...

      Padam