Khamis, 6 Februari 2014

teng-teng masuk OLIMPIK oiii!!!!

Olimpik 2036 (Gabon-Afrika Tengah) . 

Zabidin Darus, tidak asing lagi bagi rakyat Malaysia,berjersi doblas, wakil tunggal negara Malaysia malah mewakili benua Asia bagi temasya tahun itu, kemenangan yang dicipta tidak mampu dilupakan oleh dunia!!! Hanya tinggal 4 pemain melangkah ke pusingan akhir....


1. Zabidin Darus (Malaysia-Asia) jersi 12;
2. Jedidiah Anoki (negara ape tah-Afrika) jersi 46;
3. Jon Zukebek (Amerika) jersi 21;
4. Ivan Fyodor@Иван федор (Rusia) jersi 02. 

Permainan bercorak robust diterapkan, kelihatan gelanggang permainan sedikit besar punya 46 petak ditambah 2 puncak diatas. Permainan baru bermula 3 minit lepas. Dimulakan dengan Ivan, penyandang juara liga tempatan di Rusia.

**gua rasa corak penceritaan gua agak terkekang dan kekok sedikit sebab gua nak bagi semua orang nampak permainan kali ini serius...

Ivan menyeka peluh, kaki masih lagi terjenjet-jenjet...kawalan imbangan yang baik menunjukkan beliau pakar dalam permainan..barangkali latihan yang jitu setiap hari membuahkan hasil, sebab tu beliau top 4, dan secara tidak langsung ke pusingan akhir. 

Beliau masih lagi di petak kedua, gundu yang dibaling diawal permainan sudah dikutip semula Ivan sejurus selepas masuk ke petak kedua.Permainan beliau tampak selamat sebab masih lagi tiada pemain yang mengekori rapat gerak Ivan. 

untuk pengetahuan semua permainan teng-teng tradisi kini diubah mengikut corak dan gaya alaf baru bagi merancakkan pertandingan tersebut harap maklum.

Jeddiah dan Zukebek sudah mula mencongak kelemahan yang ada pada Ivan. Pemain berjersi 46 dan 21 itu erat memegang gundu masing-masing menunggu masa yang sesuai. Niat dan nawaitu mereka sudah dapat dibaca sesama mereka. Celaka! mungkin ada konspirasi jahat! 

Jeddiah mengorak langkah disusuli Zukebek, gundu dilontar, lembut gayanya...gundu yang diperbuat dari metal berbentuk segitiga punya cop lambang bunga ros tiga serangkai, jatuh tepat pada petak ke 19 betul-betul dihadapan Ivan sebelum Ivan meneruskan langkah... setiap petak telahpun diukir dengan nombor-nombor.

Lajak diambil...Jeddiah menarik nafas panjang...inilah masanya!!! bukan mudah untuk membuat satu lompatan dari luar hingga ke petak 19 lalu menerjah Ivan bagi penyingkiran pertama. Lariannya mantap, satu angle yang baik lajak yang cukup bagi Jeddiah membuat pendaratan tepat pada petak 19, Ivan yang berada pada petak 18 cuba mencari ruang untuk bertahan terlebih dahulu..namun kelincahan Jeddiah serta kakinya yang sedikit panjang memberikan kelebihan untuk Jeddiah menyepak Ivan keluar dari gelanggang.

Benar!!! inilah jangkaannya!! Ivan hilang imbangan! kaki Ivan yang diimbang diudara hampir dijejakkan ke tanah, namun pengalaman beliau sebagai penyandang juara liga tempatan tidak disia-siakan, biarpun tersingkir beliau akan memastikan Jeddiah juga tidak dapat meneruskan permainan. Ivan sempat menarik seluar Jeddiah, lalu melorot terbukak. Jeddiah terpinga-pinga. Walaupun beliau berjaya menyingkirkan Ivan dan membuat pendaratan yang sempurna, namun kejadian tersebut menyebabkan beliau gagal membuat imbangan sambil membetulkan seluarnya.

2 pemain tersingkir...permainan baru 7 minit bermula, berbaki 2 pemain lagi bagi memastikan juara. Zukebek mula meracah pening memikirkan bagaimana untuk memulakan permainan. Segala yang dirancang bersama Jeddiah kini gagal bila Jeddiah tersingkir bersama Ivan.

Zabidin Darus.....pemain berbakat...asalnya dari Perak...pernah mencuba nasib bagi mewakili negeri Perak dalam bola sepak dan juga sepak takraw, namun gagal..malah beliau pernah cuba menyogok jurulatih bola sepak negeri dengan memberikan wang saguhati untuk beliau bermain bersama pasukan, juga gagal....dan akhirnya...nama Zabidin Darus dikenali dalam sukan teng-teng...bukan di Perak sahaja malah seantero dunia.

Zabidin Darus...masih lagi diluar gelanggang, mencangkung...ligat pikiran beliau bagaimana ingin memulakan permainan. Matanya tajam melihat Zukebek.

Zukebek, sedar dirinya diperhatikan...cuma satu cara saje nak menang...baling gundu jauh-jauh, buat lompatan jauh dan teruskan permainan dan berharap Zabidin Darus tidak dapat mengejar dari belakang. Ya benar! Zukebek punya kelebihan dengan satu lompatan yang jauh,namun Zabidin Darus juga punya kelebihan tersebut.

Zukebek nekad! gundu dilontar...jauh!!! lalu jatuh ke petak 43!!! Zukebek harus buat lompatan terus kesana! satu lompatan mustahil, namun rekod membuktikan ia mampu dilakukan. Sebelum ini rekod lompatan terjauh adalah 52 petak, dicipta oleh......** sape tah gua pon tak berapa pasti...

Zukebek menarik nafas panjang..jantungnya berdegup laju...posisi diambil, lajak juga...matanya dipejam bagi mengumpul saki baki semangat, nafas dihembus....sekali lagi Zukebek menarik nafas panjang.......larian dibuat, deras!!! satu larian melencong dibuat dari luar gelanggang!!! lompatan diambil!!!! jauh!!! hampir pasti beliau akan mendarat tepat ke petak 43!!!! satu kaki dihulur bagi membuat pendaratan dan imbangan!! cantik!!! kaki kirinya dijejakkan dahulu dalam petak, kaki kanan masih diudara...imbangan terus dilakukan!!!! cukup cantik!!!!! penyokong memberikan tepukan standing ovation!!! bangga Zukebek, kembang kempis hidung beliau...

Zukebek melihat sekeliling!! memberikan lambaian, menandakan beliau yang akan menang... beliau masih lagi dengan imbangan yang baik, melihat pada petak pendaratan.. tertera 42......apa yang pasti Zukebek mendarat pada petak 42...beliau memandang kehadapan.... "petak 43".....gundu beliau molek dihadapan tanpa dipijak...ini bermakna.......

 prittt prittt prittt!!!! wisel penamat dibunyikan..kemenangan diberikan pada Zabidin Darus!!!

satu permainan yang hebat dari Zabidin Darus!!! cukup agresif daripada Zabidin Darus!!! beliau dijulang!! penonton memberikan tepukan gemuruh!! rakyat Malaysia bangga dengan Zabidin Darus!!! Zabidin Darus beraksi cemerlang!!!

tahniah!!!!!! -ulasan dibuat oleh Zainol Berdin Rawok-


Tiada ulasan:

Catat Ulasan